رعد

اینجا کلبه تنهایی من است کسی نمی اید کسی نمیبیند کسی نمیفهمد فقط من هستم و تو.. معبود بزرگ من.. نمیخواهم کسی بیاید و ببیند..

رعد

اینجا کلبه تنهایی من است کسی نمی اید کسی نمیبیند کسی نمیفهمد فقط من هستم و تو.. معبود بزرگ من.. نمیخواهم کسی بیاید و ببیند..

مکاتب ادبی


تفاوت مکتب کلاسیک و رمانتیک

  1. ١. کلاسیک ها بیشتر ایده الیست هستند یعنی در هنر می خواهند بیشتر زیبایی و خوبی را شرح دهند حال انکه رمانتیک ها علاوه بر زیبایی ,زشتی و بدی را هم می خواهند نشان دهند
  2. ٢.کلاسیک ها عقل را اساس شعر قرار  می دهند حال انکه رمانتیک ها بیشتر پایبند احساس و خیال پردازی اند
  3. ٣. کلاسیک ها تیپ و الهام اثار خویش را ازهنرمندان یونان و روم قدیم می گیرند و رمانتیک ها از ادبیات مسیحی قرون وسطی رنسانس و افسانه های ملی کشورهای خویش الهام می گیرند کلاسیک های قرن هفدهم افکار فلسفی را از ارسطو می گیرند و رمانتیک ها بیشتر به شکسپیر استناد می کنند
  4. ۴. کلاسیک ها بیشتر طرفدار وضوح و قاطعیت اند و رمانتیک ها پابند جلال و رنگ و منظره
  5. ۵. برنامه رمانتیک ها مبارزه و روش انها به کلی منفی است انها همه اصول و قواعد کلاسیک را در هم شکسته و دور انداخته و معتقد به ازادی در بیان هستند

 

 

نمونه ای از اثار کلاسیک ها

 

بلوط و نی

درخت بلوط روزی به نی گفت شما حق دارید که از جور طبیعت بنالید یک گنجشک کوچک برای شما بار سنگینی است کوچکترین بادی که به زحمت چینی بر چهره اب می اندازد شما را وا می دارد که سر خم کنید و حال انکه جبهه من مانند کوه های قفقاز نه تنها جلوی اشعه افتاب را می گیرد بلکه هجوم طوفان را هم حقیر می شمارد هرچیزی برای شما تند باد است برای من نسیم  باز هم شما اگر در پناه شاخ و برگ من که اطراف را می پوشاند به دنیا می امدید اینهمه رنج نمی بردید من شما را از طوفان حفظ می کردم اما شما اغلب در حاشیه های مرطوب قلمرو باد به دنیا می ایید به عقیده من طوفان با شما بد کرده است

بوته نی به او پاسخ داد دلسوزی شما از سر نیکدلی است من کمتر از شما در معرض خطر بادم من خم می شوم  و نمیشکنم شما تاکنون در برابر ضربات وحشتناک انها ایستاده اید و کمر خم نکرده اید اما باید پایان کار را دید هنوز این کلمات بر زبان اوست که از انتهای افق دهشناکترین فرزندی که باد شمال تا انروز بر پشت خود حمل کرده است بود با خشم هجوم می اورد درخت پا بر جا می ایستد  و نی خم می شود باد زور خود را دوچندان می کند و چنان خوب از عهده ی کار بر می اید که درختی را  که سر در اسمان داشت و پاهایش به قلمرو  مردگان می رسید از ریشه درمی اورد

                                                                                                   

                                                                             لافونتن نویسنده فرانسوی مکتب کلاسیک 

   

 

 

  

 نمونه ای از اثار رمانتیک ها

 

اندره دوموسه نویسنده و شاعر فرانسوی مکتب رمانتیک در برابر رمانتیسم چنین می گوید :((رمانتیسم نه تحقیر قانون سه وحدت کلاسیک است نه در امیختن کمدی با تراژدی و چیز دیگری از این قبیل بیهوده برای گرفنت پروانه ای بالهای او را می چسپید زیرا رشته های ظریفی که این بال را به بدن او وصل می کند در میان انگشتانتان نابود خواهد شد . رومانتیسم ستاره گریانی است رومانتیسم نسیم نالانی است رومانتیسم پرتو ناگهانی و سرمستی بیماری است...)) 

                                                                                                              

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد